Modellsommar, baserad på en sann händelse

jag tänkte att jag skulle berätta om boken som jag håller på att läsa om eftersom jag vet att det är väldigt många som vill bli modeller, själv känner jag inga men jag hör om det lite då och då, men ingen verkar veta hur modell livet egentligen är, vad det handlar om.
det kanske är hur kul som helst, men det har också sina nackdelar. och om man vill bli modell så borde man vara stark i sig själv för annars blir man nog knäckt ganska lätt.

jag håller som sagt på att läsa om en bok som en före detta modell har skrivit. hon heter Paulina Porizkova.
jag vet inte hur länge hon höll på att modellera men i boken handlar det om en månads tid tror jag.
om jag ska vara ärlig så trodde jag inte att det var så som hon beskriver det i boken, jag trodde inte att det är lätt att vara modell med tanke på att man säkert har endel press på sig, men jag trodde inte att det var så hemskt som hon beskriver det.

som det paulina beskriver det i hennes bok, modellsommar, så är det verkligen ingen dans på rosor.
huvudpersonen i boken kallas jirina och får chansen att åka till paris över sommaren. hon har med sig en kompis dit som precis som jirina, också vill bli modell. (jag skriver av det som står på bokens baksida)
Modellivet är inte alltid så enkelt som det verkar, glamouren som visas upp på modemagasinens högblanka sidor föregås av kränkningar, svett och beräknande dubbelspel. att ständigt få sin kropp utvärderad och utsättas för sliskiga fotografer och spydiga modellkollegor blir jirinas nya vardag och hon tvingas växa upp snabbt för att klara av den stenhårda konkurrensen i en värld där ätstörningar, drogmissbruk och sexuella trakasserier är lika vanligt som champagne, fester och haute couture.
under sin tid i paris träffar jirina sin första kärlek och när hennes förvandling från ful ankunge till svan till sist är fullbordad ställs hon inför ett svårt beslut; hur mycket är hon egentligen beredd att offra för modellkariären?

jag tycker själv att boken är hur bra som helst, men det är inget liv jag vill ha som det hon har haft, tål man inte kritik så ska man verkligen INTE bli en världskänd modell.

detta är en bok jag rekommenderar till alla tjejer och killar.


Paulina.


Boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0